Dr. Miralena Florescu, Interviu pentru eTeledoc

Dr. Miralena Florescu: „Prin intermediul telemedicinei putem face extrem de multe lucruri pentru pacienți!”

Deși nu poate înlocui în toate cazurile consultul clinic, beneficiile pe care telemedicina le oferă atât pacienților, cât și medicilor sunt de necontestat. Dr. Miralena Florescu, medic specialist Medicină de Familie, care face parte din echipa medicală eTELEDOC chiar de la înființarea platformei. În interviul de mai jos, explică pe larg care sunt avantajele telemedicinei pentru români.

Pentru ce persoane considerați că este eTELEDOC un real ajutor?

Practic, oricine ar trebui să aibă acces la eTELEDOC. Fiecare persoană are nevoie la un moment dat să apeleze la un medic, pentru o problemă de sănătate cu care se confruntă. Lucrând la coordonare la ISU, în urmă cu ceva ani, mă loveam de o situație frecventă.  Sunau foarte multe persoane care n-aveau clar nevoie nici de ambulanță, nici să ajungă la spital, deci nu situații care să le pună viața în pericol, ci pur și simplu, necesitau doar sfaturi medicale.

Vorbim, de exemplu, despre o durere localizată, survenită în cazul persoanelor care se știau cu o patologie cronică, ce putea deveni acută. Sau persoane cu gastrită cronică, la care cum mâncau nepotrivit, apăreau dureri și disconfort. Sau cazuri de colecistită cronică reacutizată. Sau persoane cu dureri reumatismale care, din diverse motive, deveneau acute. În aceste situații, pacienții sunau la ambulanță. Pentru că, la momentul respectiv nu-și găseau nici medicul de familie, erau departe de un spital și sperau să vină un medic să-i consulte acasă.

Care sunt avantajele telemedicinei?

Pe ambulanță, medicii sunt puțini la număr, sunt prezenți la cazuri grave, care necesită adesea internare. Pentru pacienții care ajung la spital și nu reprezintă urgențe (încadrați în cod verde sau galben), timpul de așteptare în UPU este foarte mare. Cu cât sunt mai mulți pacienți de cod roșu, se poate ajunge la timpi de așteptare de cinci sau opt ore. Fără a fi ceva ieșit din comun, fără a trebui să fie acuzat un medic din UPU că a lăsat pacientul să aștepte atât.

Durerea nu este ea însăși o urgență, dacă nu sunt și alte simptome care să arate că amenință viața. Aici intervine telemedicina, cu avantajele sale. În cazurile de mai sus, indicațiile pot fi oferite prin videoconsultație.

Un alt exemplu în care se poate apela la platforma eTELEDOC este febra apărută la un copil mai mare, care se poate rezolva cu un sfat medical, cu tratament, recomandate de medic prin telefon, pentru aceste cazuri minore.

Extrem de important este faptul că medicii eTELEDOC pot vedea istoricul medical al pacienților. Vă spun și în calitate de medic pe ambulanță: când ai un caz, trebuie neapărat să știi și istoricul, ca să poți acționa.

Dacă avem acces la istoricul medical în timp real, este minunat! Prin intermediul platformei, putem discuta cu pacienții, putem să le facem inspecție generală privindu-i, avem istoricul medical. Putem vedea investigațiile medicale – dacă ele au fost încărcate în contul personal de către pacient, putem oferi rețete și recomandări. Prin intermediul telemedicinei putem face extrem de multe lucruri pentru pacienți!

Este telemedicina de ajutor sistemului sanitar românesc supraaglomerat?

Un alt avantaj al platformei eTELEDOC este reprezentat de faptul că, în situația pacienților pentru care medicii identifică o urgență medicală, aceștia din urmă au posibilitatea să apeleze ei înșiși serviciul 112. Astfel, pot oferi informații precise echipajului mobil despre geolocalizarea și starea pacientului.

La ora actuală, telemedicina este foarte importantă în România și ar fi bine să se dezvolte foarte mult, în paralel cu 112. În acest fel poate fi de un real ajutor pentru serviciul național de urgență, degrevând considerabil presiunea actuală. Cum anume? În cazul în care un aparținător sună la eTELEDOC, medicul de gardă oferă sfaturi și apelează, bineînțeles, imediat 112. Oferă informații pertinente celor de la ambulanță, ca să-și facă o părere amplă despre caz, apoi medicul continuă să discute cu familia până ce ambulanța ajunge la adresă.

Care sunt, mai exact, cazurile pentru care românii au apelat eTELEDOC?

La eTELEDOC am avut cazuri de persoane aflate în concediu, care se aflau mai departe de o zonă de unde puteau să procure medicamente. Cu ajutorul sfaturilor medicale privind medicația pe care o aveau disponibilă prietenii acestora în trusa de urgență, persoanele în cauză au reușit să depășească cu bine momentul. În mod ideal, pacienții ar trebui să aibă pregătite sau la îndemână oricând medicamente precum antihistaminice, antipiretice, antialgice, inhibitori de pompă sau un cortizonic oral.

Am avut, de asemenea, cazuri de copii, în special noaptea, cu febră, cu enterocolită etc., fără să fie urgențe majore, dar care reprezintă motive de stres și îngrijorare pentru părinți. Dacă la o febră de 39, chiar și 39 și jumătate, starea generală nu este alterată, fără alte simptome care să amenințe viața (diaree, respirație șuierătoare etc.). Dacă copilul e destul de mare, nu este predispus la convulsii, părinții nu au avut istoric de convulsii, atunci putem să dăm sfaturi ca să acționeze asupra febrei. Astfel, poate să amâne consultația la medic în timpul nopții, de exemplu.

De ce este important eTELEDOC pentru seniori?

Platforma eTELEDOC este în mod special importantă pentru seniori, deoarece aceștia au frecvent patologii cronice. Aflați, în general, sub tratament, în cazul dânșilor, pot apărea momente de exacerbări. De exemplu, o pacientă, care este hipertensivă, ia tratament, într-o anumită zi, de la căldură sau de la emoții, îi crește tensiunea. Dacă este vorba doar despre o creștere ușoară și a constatat acest lucru cu tensiometrul, nu înseamnă că trebuie să ajungă la UPU. Mai simplu, sună la eTELEDOC, îi dăm un sfat, îi recomandăm ce medicament să ia.

Nu trebuie mers la UPU pentru orice exacerbare. Există și riscul microbilor și infecțiilor nozocomiale, ce pot fi contractate cu usurință mai ales de seniori, când se deplasează la spitale.

 

P.S. Știați că în cazuri de urgență un singur apel telefonic la eTeledoc vă poate salva viața? eTeledoc, este Serviciul de Urgență care vă poate salva viața când urgențele medicale te iau pe nepregătite!

Aflați mai multe despre pachetele eTeledoc, aici:➡️ https://eteledoc.ro/pachete/