Rolul micronutrienților, inclusiv a oligoelementele, în stimularea sistemului imunitar uman a fost și este bine definit și stabilit. Mai multe vitamine, cum ar fi vitaminele A, B6, B12, C, D, E și acid folic; microelemente incluzând zinc, fier, seleniu, magneziu și cupru; acizii grași omega-3 ca acid eicosapentaenoic și acid docosahexaenoic joacă roluri fiziologice esențiale în menținerea sănătății sistemului imunitar.

De ce este zincul bun? Zincul este un microelement indispensabil în fiziologia umană. Zincul este implicat în numeroase aspecte ale metabolismului celular. Este necesar pentru activitatea catalitică a aproximativ 100 de enzime și joacă un rol în funcția imunitară, sinteza proteinelor, cicatrizarea corectă și vindecarea rănilor. Zincul intervine în reglarea transcripției genelor, cum ar fi replicarea ADN-ului, transcrierea ARN-ului și diviziunea celulară. Acesta stimulează activarea acestora în biologia umană. Zincul, împreună cu neutrofilele, este, de asemenea, implicat în dezvoltarea celulelor responsabile de reglarea imunității nespecifice.

Obiceiurile alimentare moderne „stimulează”, din păcate, deficiența de zinc. Calitatea nutrițională a mineralelor din alimente depinde atât de cantitatea lor, cât și de biodisponibilitatea lor. Se știe că biodisponibilitatea mineralelor cheie, cum ar fi fierul, zincul și calciul, este afectată semnificativ de conținutul de fibre, acid fitic și tanin al alimentelor. Concentrațiile acestor constituenți sunt modificate, adică scăzute, prin diferite metode de prelucrare, precum înmuierea, măcinarea, fermentarea, germinarea (încolțirea), extrudarea și prepararea termică. Adică, dacă ne dorim ca biodisponibilitatea mineralelor să fie mai mare, adică acestea să se absoarbă în cantitate mai mare din alimentele pe care le consumăm, atunci cantitatea de fibre, acid fitic și tanin trebuie să fie mai mică.

Vorbim de produse rafinate de data aceasta; pe acestea să le alegem dacă dorim să asimilăm mai bine mineralele, și să renunțam în a fi într-o continuă cură de slăbire bazată pe pâine integrală, cu semințe de tot felul sau din cereale diverse, integrale și acestea. Echilibrul și diversitatea sunt esențiale în alimentația noastră.

Orice tip de legume boabe, fasole, linte, năut, trebuie să fie înmuiate înainte de fierbere, cel puțin 24 de ore. Apa în care au stat la înmuiat trebuie aruncată și acestea trebuie din nou spălate bine, apoi puse la fiert. Orice tip de semințe pe care dorim să le consumăm, ar fi ideal dacă le-am pune la încolțit înainte de a le consuma sau prepara.

Destul de mulți pacienți diagnosticați și spitalizați cu COVID-19, forme medii și grave, au fost depistați frecvent ca fiind deficitari în zinc. Studiile anterioare pandemiei, au arătat că deficitul de zinc a predispus subiecții umani, la apariția unor infecții virale precum herpes simplex, viroze obișnuite, hepatită C, virusul imunodeficienței umane (HIV) din cauza reducerii imunității antivirale.