Ne întrebăm adesea câtă cafea ar trebui să bem și dacă există beneficii în urma consumului de cafea. Ceea ce este sigur este că un consum exagerat din această băutură aduce și efecte negative.

Cafeaua acționează în felul următor: se așază pe niște receptori la nivelul celulelor nervoase. Acești receptori sunt responsabili pentru o substanță denumită adenozină, care dă senzația de oboseală și produce odihnă. Receptorii, odată blocați de cafeină, nu vor mai simți oboseală, iar celulele se vor simți tonice, odihnite, cu chef de viață și cu multă putere de lucru.

Continuând acest obicei și abuzând de el, celulele nervoase blocate și care nu se mai odihnesc, până la urmă se epuizează, dat fiind că rezervele de adrenalină scad.

Consumul de cafea oferă imediat o senzație de bine și lucrurile par dintr-odată perfecte.

Lipsa cafelei ne face să ne simțim morocănoși, confuzi și parcă nimic nu merge. Acest lucru înseamnă că s-a dezvoltat o dependență. Dependența de cafea este reală și este pusă în evidență de studii. Ca orice dependență, este greu de depășit, însă nu atât de greu precum alte tipuri de dependență. Renunțarea la cafea se poate face mult mai ușor decât renunțarea la tutun, de exemplu, sau alte vicii de care foarte puțini oameni reușesc să scape.

Pe de altă parte, există multe alte beneficii importante pe care le aduce consumul moderat de cafea, respectiv maximum două cești pe zi, fără ca aceasta să fie foarte concentrată, ci mai slabă, cu lapte și fără zahăr. Este combinația perfectă care transformă cafeaua într-o băutură sănătoasă.

Cafeaua este un antioxidant puternic, crește tonusul și capacitatea de concentrare, și poate ajuta persoanele hipotensive.

Dacă se dorește totuși renunțarea la cafea, aceasta poate fi înlocuită cu ceaiul negru sau verde, băuturi cu numeroase beneficii. Acest proces va dura între două și trei săptămâni. Dimineața se poate bea apă sau suc de fructe, ceea ce din nou oferă o stare de bine și tonus.